Saturday, February 28, 2004

Project Pop - Pacarku Superstar

jika dia jd pacarku, besar kepalaku,

jika dia jadi pacarku, sombong pastiku

jika dia jadi pacarku, akan ku banggakan

jika dia jadi pacarku, ngetop aku ikutan


*hanya tk mudah bg diriku

utk ikuti gaya hidupnya

semua org suka pada nya

berat rasanya


**dia berada jauh di sana

dan aku di rumah

memandang kagum pada dirinya

dlm layar kaca

apakah mungkin seorang biasa

menjadi pacar seorang superstar (x mungkin... x mungkin bisaa...)


jika krisdayanti pacarku, besar kepalaku

jika dian sastro pacarku, turun berat badanku

jika inul jd pacarku, akan ku pamerkan di sekolah di rumah

jika dao ming shi jd pacarku... SanChai pastiku bunuh

ulang * & **


dia berada jauh taiwan

dan aku di rumah

memandang kagum pada dirinya

dlm layar kaca

apakah mungkin tika Panggabean

menjadi pacar seorang dao ming shi (x mungkin....)

menjadi pacar seorang superstar (x mungkin... x mungkin bisaa...)

Sunday, February 22, 2004

Kekasih - Usman Awang 1971

Akan kupintal buih-buih
menjadi tali
mengikatmu

akan kuanyam gelombang-gelombang
menjadi hamparan
ranjang tidurmu

akan kutenun awan-gemawan
menjadi selendang
menudungi rambutmu

akan kujahit bayu gunung
menjadi baju
pakaian malammu

akan kupetik bintang timur
menjadi kerongsang
menyinari dadamu

akan kujolok bulan gerhana
menjadi lampu
menyuluhi rindu

akan kurebahkan matari
menjadi laut malammu
menghirup sakar madumu

Kekasih, hitunglah mimpi
yang membunuh realiti
dengan syurga ilusi.


Friday, February 20, 2004

Tuesday, February 17, 2004

TANYA SAMA POKOK, APA SEBAB GOYANG,
NANTI JAWAB POKOK, ANGIN YANG GONCANG,
TANYA SAMA ANGIN APA SEBAB GONCANG,
NANTI JAWAB ANGIN, TANYALAH AWAN
AWAN NANTI KATA, AKU KANDUNG AIR,
SAMPAI TEMPAT SEJUK, AKU PUN CAIR,
TENGOK DALAM AIR, NAMPAK BAYANG - BAYANG,
CAMPAK SATU BATU, BAYANG PUN HILANG.

TANYA SAMA HATI APA RASA SAYANG,
APAKAH TANDANYA NAMPAK DIPANDANG,
KUMBANG RAYU BUNGA, BULAN DAN BINTANGNYA,
MULA TANDA - TANDA HUBUNGAN MESRA,



TANDA SAMA HATI PERNAHKAH MERINDU,
TIBA MASA LENA, APA MIMPI MU,
MASA BERJAUHAN APA NAN DIKENANG,
BILA DIFAHAMKAN ITULAH SAYANG,

JIKALAU TIDAK KERANA SAYANG,
KUNTUMAN KASIH TAK MUNGKIN KEMBANG,

ANDAINYA JEMU MENGGANTI RINDU,
JAMBANGAN RINDU TENTULAH LAYU,

TANYA SAMA HATI PERNAHKAH MERINDU,
TIBA MASA LENA, APA MIMPI MU,
MASA BERJAUHAN, APA NAN DIKENANG,
BILA DIFAHAMKAN ITULAH SAYANG

Saturday, February 14, 2004

HAPPY VALENTINE'S DAY

Be my Valentine, for I
Each day have thought of you.
My whole life couldn't manage what
Your ready smile can do,
Vanquishing my loneliness
As though all light were new.
Let me be your Valentine
Even as you're mine,
Needing what I have to give
That each might each define
In friendship and in harmony,
Now you, now I the melody,
Each helping each to shine.

Friday, February 6, 2004

Seorang bapa pulang ke rumah dalam keadaan letih disambut baik oleh anaknya yang berusia 7 tahun. Sambil mengangkat briefcase ayahnya, si anak itu bertanya kepada ayah.....

Anak: Ayah...ayah.. boleh Amin tanya satu soalan?

Ayah: Hmmm....nak tanya apa?

Anak: Ayah...berapa pendapatan ayah sejam di pejabat?

Ayah: Itu bukan urusan kamu, buat apa sebuk-sebuk nak tanya?
Si ayah mula menengking.

Anak: Amin saja nak tahu ayah... Tolonglah beritahu berapa pendapatan ayah sejam di pejabat?
Si anak mula merayu pada ayahnya.

Ayah: 20 ringgit sejam.. Kenapa nak tahu?
Jerkah ayahnya lagi.

Anak: Oh..20 ringgit..
Amin menundukkan mukanya.

Anak: Ayah.. boleh tak bagi Amin pinjam 10 ringgit dari ayah?

Si ayah mula menjadi berang dan berkata, "Oh, itu ke sebabnya kamu tanya pasal pendapatan ayah? Kamu nak buat apa dengan duit tu? Mintak sampai 10 ringgit? Nak beli mainan lagi?? Ayah penat-penat kerja cari duit, kamu senang-senang nak membazir ya.. Sudah, pergi masuk bilik.. tidur! Dah pukul berapa nih...!!"

Si anak itu terdiam dan perlahan-lahan dia kembali ke biliknya. Si ayah duduk di sofa sambil memikirkan mengapa anaknya yang sekecil itu meminta duit sampai 10 ringgit. Kira-kira 2 jam kemudian, ayah kembali tenang dan terfikir kemungkinan besar anaknya benar-benar memerlukan duit untuk keperluan di sekolah kerana anaknya tak pernah meminta wang sebegitu banyak sebelum ini.

Dengan perasaan bersalah, si ayah melangkah menuju ke bilik anaknya. Di dapati anaknya masih belum tidur.

"Kamu benar-benar perlukan 10 ringgit? Nah.. ambil ni" Si ayah mengeluarkan sekeping duit kaler merah.

Kanak-kanak itu segera bangun dan tersenyum girang.

"Terima kasih banyaklah ayah!"

Lalu dia mengangkat bantalnya dan mengeluarkan sekeping note 10 ringgit yang sudah renyuk terhimpit oleh bantal. Bila ternampak duit itu, si ayah kembali berang.

"Kenapa kamu mintak duit lagi sedangkan kamu dah ada duit sebanyak itu?? Dan dari mana kamu dapat duit tu??"

Amin tunduk... tak berani dia merenung ayahnya. Sambil menggenggam kemas duit itu, dia menerangkan.....

"Duit ni Amin kumpul dari belanja sekolah yang ayah bagi hari-hari tu. Amin minta lagi 10 ringgit kat ayah sebab Amin tak cukup duit..."

"Tak cukup duit nak beli apa??"

Jerkah ayahnya lagi.

"Ayah.... sekarang Amin dah ada 20 ringgit.. Nah..ayah ambil duit ni. Amin nak beli sejam dari masa ayah di pejabat tu. Amin nak ayah balik kerja awal esok. Amin rindu nak makan malam dengan ayah.."

Jelas Amin tanpa memandang wajah ayahnya...

The moral of this story...
Kongsilah cite ni ngan sesape je yg anda suka tapi..yang penting skali, share lah masa sebanyak 20 ringgit itu bersama2 dgn insan yang anda sayangi. Ini hanyalah setitis peringatan kepada sesiapa yang bekerja keras sepanjang hidupnya..yang bakal kerja sok lusa... atau sesiapa saja yang selalu sibuk...

Jangan biarkan masa berlalu begitu sahaja tanpa dinikmati bersama2 dengan mereka2 yang begitu rapat dengan kita..yang sentiasa berada di hati kita..

Bayangkan...bila dah kerja nanti...kalau kita mati.. pihak syarikat akan senang2 cari orang lain..gantikan kita. Tapi..keluarga, rakan2 yang kita tinggalkan kat dunia ni pasti akan berasa suatu kehilangan sepanjang hidup mereka.....

Fikirlah...selama ni.. apa yang kita dah buat untuk keluarga kita?.. untuk insan yang kita sayang??

(mozaks)

Monday, February 2, 2004